Friday, December 3, 2010

Juletradisjoner


Viktige tradisjoner er alle juleavslutningene man skal delta på. Her ser dere Pernille klatrende på juleklatreavslutning, under er årets første julebakst, havreflarn. Bildene er dessverre ikke av beste kvalitet, da de er tatt med telefonen min. Lurer på om neste blogginnlegg skal handle om juleønsker og ønskelister? Vi får se....



"Hvilke juletradisjoner har vi mamma", spør Elias, 8 år. Det er veldig viktig med juletradisjoner, skynder han seg så å fortelle meg.

Jeg nevner i fleng;
Pakkekalender, julebakst, gjester på julaften, pinnekjøtt på julaften, dessert natt til 1.juledag, fordi alle er så mett etter middagen at ingen orker å spise den før vi går langt inn i de seine timer......

Jeg nevner videre; Julemarked på Steinerskolen, Pepperkakehus, julegavehandling, og selvsagt fast julepynt på faste steder, juletre, Julespill på både skole og i kirke, .....

"Men hvorfor feirer vi jul da mamma"?
"Jo, Jesus ble født den 24. desember gutten min, og det ferier vi"!
"Ja, og han ofret seg på korset for oss han, slik at vi kunne få alle gavene hans!Og hvis vi ikke hadde hatt tradisjoner så vil julen forvinne..i alle fall etter mine beregninger"....
Vel....
Ha en fortsatt fin adventstid

1 comment:

Turid said...

Ja uten tradisjoner hadde nok julen blitt borte....:)

Koselig innlegg Chatrine!
Masse jul fremover nå;) En koselig tid, men i år blir det litt stress hos oss siden vi ikke er ferdig med oppussingen... Men det vi ikke rekker FØR jul, tar vi ETTERPÅ:) JUL skal det bli!

Kos dere!

Klem fra Turid;)